Ik heb een tube umami, de vijfde smaak, in welke gerechten en hoe gebruik ik dit?

De smaak uit de tube is helemaal niet lekker, beetje bouillonachtig, hoe kan dit een meerwaarde geven aan gerechten.

Toegevoegd na 7 uur:
Komt de smaak beter uit door het meekoken, of versterkt het de aanwezige smaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Antwoorden (2)

De tube Umami zou zoute smaken nog een extra boost geven en dus een prima smaakversterker zijn.

Je kan het verwerken in een Japanse groentebouillon. Bij visgerechten schijnt het niet goed te passen. De subtiele smaak van vis wordt er te veel door gedomineerd, bij vlees en pasta past het beter.

Bij een stoofpotje van groenten met aardappelen kreeg het gerecht iets meer pit, maar de smaak werd er niet beter op. Een toast champignon smaakt sterker, maar vlakker.

Je kan meer uitleg lezen in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Umami is eigenlijk een smaakversterker. De stof die verantwoordelijk is voor de umamismaak (de vijfde smaak;
naast zout, zoet,bitter en zuur) is het mononatriumzout van het aminozuur glutaminezuur.
Het gebruik van monosodiumglutamaat of MSG wordt sinds de ontdekking hiervan, als vaste gewoonte in de
Aziatische keuken gebruikt.
In het begin 20e eeuw werd het getrokken uit zeewier,
Nu wordt het geproduceerd uit melasse van suikerriet,
suikerbiet, zetmeel of maïs.

Je kunt het toevoegen aan vlees, kip, vis, soep en stoofpotjes. Het versterkt de natuurlijke aroma's van deze voedingsmiddelen en kan met name verzwakte ouderen die sowieso al niet meer smaak hebben bij het eten, omdat bij veroudering de smaak en geur afnemen, aanzetten meer te eten.
MSG bevat ten slotte slechts een derde van de hoeveelheid natrium in keukenzout (natriumchloride).
amc